ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 01

РЕШЕТИЛІВСЬКА МІСЬКА РАДА
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ


__________2025 року                  м. Решетилівка                      № ПРОЄКТ
Про затвердження Правил утримання домашніх, свійських тварин та птиці на території Решетилівської міської територіальної громади
 
Керуючись статтею 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, частиною другою статті 9 Закону України “Про захист тварин від жорстокого поводження”, Решетилівська міська рада
ВИРІШИЛА:
 
1. Затвердити Правила утримання домашніх, свійських тварин та птиці на території Решетилівської міської територіальної громади (далі - Правила), що додаються.
2. Контроль за виконанням Правил покласти на постійну комісію міської ради з питань земельних відносин, екології, житлово-комунального господарства, архітектури, інфраструктури, комунальної власності та приватизації (Захарченко Віталій).
 
 
 
 
 
Міський голова                               Оксана ДЯДЮНОВА



 
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням Решетилівської
міської ради VIII скликання
від                    2025 року
№      -    -VIII
(      сесія)
 
ПРАВИЛА
утримання домашніх, свійських тварин та птиці
на території  Решетилівської міської територіальної громади
 
1.Загальні положення
1.1. Правила утримання домашніх тварин на території Решетилівської міської територіальної громади (надалі – Правила) розроблено з метою врегулювання відносин у сфері поводження з домашніми тваринами та птицею, забезпечення відповідного санітарного, екологічного та епізоотичного стану території  Решетилівської міської територіальної громади відповідно до Законів України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, “Про благоустрій населених пунктів”, “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про захист тварин від жорстокого поводження”, “Про охорону навколишнього природного середовища”, “Про ветеринарну медицину”, “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”, “Про захист населення від інфекційних хвороб” та  інших нормативно-правових актів та  документів.
Правила – є нормативно-правовим актом, яким установлюються вимоги до утримання домашніх тварин, свійських тварин та птиці на території Решетилівської міської територіальної громади.
1.2.  Ці Правила поширюються на відносини, що виникають у зв’язку з утриманням домашніх тварин, свійських тварин  та птиці  та поводженням з ними фізичних та юридичних осіб.
1.3. Відповідальність за шкоду, яку заподіють тварини несуть, особи, які їх утримують, а також особи, які супроводжують тварину.
1.4. Принципи поводження з домашніми та іншими тваринами встановлені Законом України «Про захист тварин від жорстокого поводження».
 
2.Особливості утримання потенційно небезпечних домашніх тварин
2.1. Наявність повідка для здійснення вигулу собак та інших домашніх тварин, які можуть становити небезпеку для життя чи здоров’я людини, поза місцем постійного утримання таких тварин, а також намордника на собаках порід, що включені до Переліку небезпечних порід собак, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 № 1164 «Деякі питання небезпечних порід собак».
 
3.Особливості утримання сільськогосподарських тварин і птиці
3.1. На території приватних садиб допускається влаштування господарських будівель для утримання свійських тварин, при умові виконання вимог, викладених у ДБН Б 2.2.-12:2019.
Скарги на утримання на приватних подвір’ях свійських тварин розглядаються комісією, створеною розпорядженням міського голови, за участі інших спеціалістів (представників інших організацій, установ тощо) за їх згодою.
У ході роботи комісії розглядаються плани земельних ділянок, та технічна документація на забудову. На планах повинні бути вказані господарчі будівлі для утримання тварин.
У випадку їх відсутності на затверджених планах земельних ділянок та технічних паспортах на домоволодіння, наявність цих господарських приміщень вважається самовільною забудовою.
3.2. Юридичні та фізичні особи, діяльність яких пов’язана з утриманням та обігом тварин, зобов’язані:
  • зареєструвати продуктивних тварин у відповідних закладах;
  • утримувати у чистоті приміщення для тварин і птиці та прилеглі до них території;
  • проводити профілактичні заходи боротьби з мухами та гризунами двічі на рік (восени та весною), та поточні (при виявленні шкідників);
  • виконувати законні  вимоги уповноважених представників державних органів та органу місцевого самоврядування щодо здійснення протиепізоотичних заходів та/або заходів карантину тварин, включаючи обмеження на переміщення тварин та/або осіб, що мали контакт з хворими тваринами або з тваринами, щодо яких є підозра на захворювання  на хворобу, що підлягає повідомленню, та інших ветеринарно-санітарних заходів;
  • негайно інформувати уповноважених представників державних органів та органу місцевого самоврядування про раптову загибель тварин, підозру на захворювання або виявлення хвороби, що підлягає повідомленню, або поведінку тварин, яка їм не властива;
  • перед переміщенням тварин з потужностей (об’єктів), де вони утримуються, отримати від уповноважених представників державних органів та органу місцевого самоврядування дозвіл на їх переміщення;
  • доставляти тварин у визначене місце або забезпечувати належні умови за місцем утримання тварин для проведення ветеринарного огляду, діагностичних, профілактично-лікувальних обробок, включаючи дослідження і щеплення;
  • у разі необхідності забезпечувати надійну фіксацію тварини при проведенні маніпуляцій, транспортування (доставки) відібраних зразків тканин, крові та інших матеріалів для діагностичних аналізів;
  • виконувати всі вказівки ветеринарного лікаря з проведенням заходів, необхідних для попередження заразних захворювань тварин та птиці;
  • у будівлях утримання худоби, де відсутня каналізація, встановити непроникний рідино-збірник із герметичною кришкою;
  • завозити на територію Решетилівської міської територіальної громади сільськогосподарських тварин та птицю за наявності ветеринарного свідоцтва;
  • проводити забій сільськогосподарських тварин тільки на організованих забійних пунктах. Забій птиці та кролів, які належать громадянам, може проводитися подвірно з обов’язковою очисткою і дезінфекцією місця забою, фізичним особам, для власного споживання, дозволяється здійснювати забій великої худоби на території своєї присадибної ділянки. Трупи підлягають утилізації в установленому порядку.
3.3. Власникам сільськогосподарських (продуктивних) тварин та птиці забороняється випасати їх на вулицях та в інших громадських місцях (парках, скверах тощо) Решетилівської міської територіальної громади.
 
4.Обов’язки та права власників домашніх, свійських  тварин та птиці
4.1. З метою забезпечення в Решетилівській міській територіальній громаді відповідної санітарної культури, очищення, прибирання вулиць, висадки квітів, збереження інших зелених насаджень, впорядкування пам’ятних місць, місць масового відпочинку людей, власники тварин, птиці, собак і котів зобов’язані дотримуватися певних правил. Особи, які утримують домашніх тварин, зобов’язані:
 
– заводити домашніх тварин і птицю виходячи з наявних умов їх утримання та догляду;
– забезпечувати домашнім тваринам необхідні умови, що відповідають їх біологічним, видовим та індивідуальним особливостям, відповідно до вимог чинного законодавства;
– дотримуватися санітарно-гігієнічних норм експлуатації жилого приміщення, де утримуються домашні тварини (місце постійного утримання), та норм співжиття;
– забезпечувати своєчасне надання домашнім тваринам ветеринарних послуг (обстеження, лікування, щеплення тощо);
– випасати тварин та вигулювати птицю тільки у відведених для цього місцях – громадських, індивідуальних огороджених толоках, індивідуальних подвір’ях, інших дозволених місцях. Випасання тварин має проводитись під доглядом власників або осіб, з якими власники дійшли згоди (договору, домовленості) щодо випасання тварин (погоничі, пастухи, тощо);
– не допускати бездоглядного бродіння худоби вулицями, скверами, кладовищами Решетилівської міської територіальної громади, в місцях, облаштованих для відпочинку людей, на території дитячих ігрових майданчиків, шкільного двору, знищення та забруднення худобою газонів, клумб, пошкодження зелених насаджень, посівів сільськогосподарських підприємств, громадян, незібраного врожаю сільськогосподарських культур;
– буйних з проявами агресії до людей, особливо дітей, тварин (биків, жеребців, інших) утримувати тільки на стійлі;
– не допускати забруднення приміщень, сходових клітин та інших місць загального користування в будинках, дворах і на вулицях екскрементами тварин;
– прибирати  екскременти  за своїми тваринами;
– у разі неможливості подальшого утримання тварини передати її за можливістю у власність до іншої особи або до спеціалізованого притулку;
–  власники зобов’язані дбати про безпеку належних їм тварин щодо інфекційних захворювань, насамперед захворювань,  небезпечних  для здоров’я людей. У відповідності з ветеринарно-санітарними вимогами власники мають періодично піддавати власних тварин ветеринарно-діагностичним та клінічним обстеженням, профілактичним вакцинаціям та обробкам;
– здійснювати  перевезення  домашніх тварин усіма видами транспорту загального користування з додержанням правил, чинних на цьому виді транспорту, з обов’язковим  забезпеченням безпеки людей;
– особа, яка супроводжує домашню тварину, зобов’язана забезпечити безпеку супроводженої домашньої тварини, оточуючих  людей і тварин, а також майна від заподіяння нею шкоди, дорожнього руху при проходженні з домашньою твариною біля транспортних засобів, шляхом безпосереднього контролю за її поведінкою.
- забороняється залишати домашню тварину прив’язаною без нагляду у громадських місцях чи місцях скупчення людей (поблизу зупинок, магазинів тощо), а також прив’язувати тварин до транспортних засобів та примушувати до бігу за моторними транспортними засобами.
– негайно повідомляти медичну або ветеринарну установу про випадки заподіяння домашньою твариною ушкоджень здоров’ю людині або іншим тваринам та негайно доставляти домашню тварину, яка вчинила такі дії, у ветеринарну установу для огляду;
– регулювати приплід  тварин, у тому числі шляхом стерилізації;
– у разі захворювання тварини або птиці, власник зобов’язаний повідомити про це працівників установи державної ветеринарної медицини, до зони обслуговування якої належить, неухильно виконувати  усні або письмові вказівки ветеринарного спеціаліста щодо організації проведення лікування, вимушеного забою чи утилізації трупа тварини, птиці;
– у разі смерті тварини у місячний термін повідомити заклад, який видав реєстраційне посвідчення, для внесення змін до загальної бази даних домашніх  тварин.
4.2. Власники собак та кішок окрім зазначених вище вимог повинні:
– починаючи з 2-місячного віку незалежно від породи собаки здійснити вакцинацію проти сказу;
– тримати сторожових собак на прив’язі, або у вольєрі, або лише в закритих дворах із висотою огорожі, що виключає можливість їх втечі на вулицю. Про наявність таких собак застерігати написом біля входу на територію об’єкта;
– наявність повідка для здійснення вигулу собак та інших домашніх тварин, які можуть становити небезпеку для життя чи здоров’я людини, поза місцем постійного утримання таких тварин, а також намордника на собаках порід, що включені до Переліку небезпечних порід собак, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 № 1164 «Деякі питання небезпечних порід собак»;
– не з’являтися з собаками у приміщеннях шкіл, дитячих садочків, клубів, магазинів, адміністративних будівель, тощо.
4.3. Власники великої та дрібної рогатої худоби, свиней та коней окрім зазначених  в п. 4.1. вимог повинні:
– утримувати худобу у приміщеннях або загонах, передбачених для їх утримання, розташованих не ближче ніж 15 м від жилих приміщень і не менш ніж 50 м  від дитячих, лікувальних та харчових закладів (ДБН Б 2.2.-12:2019);
– своєчасно проводити ветеринарний огляд худоби на наявність відповідних захворювань (бруцельоз, лейкоз, сказ, туберкульоз, ящур, сибірська виразка) та здійснювати необхідні щеплення;
– випас худоби проводити лише у відведених для цих цілей  місцях під наглядом відповідальної особи (пастуха, погонича тощо), який несе відповідальність за збереження і цілісність ввіреного йому поголів’я;
– здійснювати складування кормів, гною і компосту тільки на території присадибної ділянки, у винятковому випадку на відведеній органом місцевого самоврядування земельній ділянці з обов’язковим виконанням протипожежних, санітарних, ветеринарних і естетичних правил і норм;
– забій худоби, свиней, коней проводити тільки в спеціально обладнаних для цього забійних пунктах (на майданчиках) або на території особистих домоволодінь, при цьому виключаючи попадання забійних відходів на вулиці,  провулки та інші території населеного пункту.
4.4. Власники дрібних тварин та птиці окрім зазначених  в п.4.1. вимог повинні:
– утримувати дрібних тварин та птицю в спеціально обладнаних відповідно до санітарних та ветеринарних норм приміщеннях або загонах, які виключають їх проникнення на територію сусідніх ділянок та домоволодінь;
– випускати птицю за територію присадибної ділянки забороняється;
– вигул водоплавної птиці проводити тільки на природних водоймах або на штучно створених в межах  присадибної ділянки водоймах. Створення штучних водойм і загонів за межами присадибної ділянки заборонено;
– вигул водоплавної птиці до природних водойм і назад здійснювати під наглядом її власника або відповідальної особи.
 
5.Транспортування домашніх тварин
5.1. Вимоги до перевезення тварин авіаційним, автомобільним, залізничним, морським та річковим транспортом встановлені Правилами транспортування тварин, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 р. № 1402.
5.2. Собаки, коти та інші дрібні тварини перевозяться у відповідних засобах перевезення із суцільним щільним дном, що можуть розташовуватися у кілька ярусів.
5.3. Собак і котів, що перевозяться, необхідно годувати і напувати з інтервалами, що не перевищують відповідно 24 і вісім годин.
5.4. У разі перевезення домашніх тварин залізничним транспортом собаки великих порід перевозяться у тамбурі вагона поїзда (не більше одного собаки в тамбурі) у намордниках на міцному повідку під наглядом супроводжуючої особи, а собаки малих порід перевозяться на руках або під сидінням власника.
Інші тварини (не більше двох) перевозяться в засобах перевезення і розташовуються у місцях, відведених для ручної поклажі.
5.5. У разі перевезення домашніх тварин автомобільним транспортом у салоні транспортного засобу допускається перевозити:
- дрібних домашніх тварин, малих собак та котів (вагою до 10 кілограмів) у спеціальних засобах для перевезення (клітка, контейнер, ящик, кошик, рюкзак, сумка або інша ємність з водонепроникним абсорбуючим дном), що унеможливлюють пошкодження чи забруднення внутрішнього обладнання транспортного засобу та речей пасажирів.
При цьому перевезення повинно здійснюватися на руках у пасажира, під місцями для сидіння або на сусідньому сидінні за умови викупу сусіднього місця за вартістю проїзду дорослого пасажира і наявності абсорбуючих підстилок для захисту сидіння;
- середніх собак (вагою від 10 до 20 кілограмів) та великих собак (вагою від 20 до 45 кілограмів) за наявності намордника та повідка (ланцюжка або ремінної прив’язки) за умови викупу за вартістю проїзду дорослого пасажира всіх місць, що розміщені поруч з місцем супроводжуючої особи та не відокремлені від нього проходом.
При цьому розміщення таких собак на місцях для сидіння забороняється. Собака розміщується на підлозі під місцями для сидіння за наявності абсорбуючих підстилок. Супроводжуюча особа зобов’язана забезпечувати нагляд за собакою з метою недопущення порушення спокою та безпеки пасажирів і персоналу перевізника. Одночасно в салоні транспортного засобу дозволяється перевозити не більше однієї (двох у разі супроводження однією особою) домашньої тварини, зазначеної у цьому пункті.
- собаки вагою понад 45 кілограмів перевозяться за правилами перевізника на спеціально обладнаному транспорті.
5.6. Перевезення здійснюється у разі наявності оформленого належним чином ветеринарного паспорта тварини.
5.7. Перевезення собак-поводирів, що супроводжують осіб з інвалідністю, незалежно від їх ваги здійснюється за наявності намордника та повідка (ланцюжка або ремінної прив’язки). Собака-поводир повинна перебувати поруч з пасажиром, якого супроводжує, та утримуватися на короткому повідку (ланцюжку або ремінній прив’язці).
5.8. В усіх випадках пасажир повинен забезпечувати дотримання санітарно-гігієнічних правил і норм під час перевезення тварин та усувати їх порушення, крім осіб з інвалідністю, які супроводжуються собакою-поводирем. Супроводжуюча особа зобов’язана постійно перебувати з твариною протягом всієї поїздки і не залишати тварину наодинці чи під наглядом сторонніх осіб.
5.9. При транспортуванні тварин повинні задовольнятися їх потреби в їжі та воді, а також має бути забезпечений захист від шкідливого для них зовнішнього впливу.
5.10. Транспортний засіб, призначений для перевезення тварин, повинен бути спеціально оснащений для того, щоб виключати травмування або загибель тварини
5.11. При завантаженні і розвантаженні тварин мають використовуватися пристрої і прийоми, що виключають травмування і загибель тварини
5.12. Транспортування тварин різних видів проводиться роздільно, за винятком таких їх видів, які природно контактують один з одним або є нейтральними один до одного.
 
7.Дії, пов’язані з похованням або утилізацією трупів домашніх тварин
7.1 Особа, яка утримує тварину, зобов'язана забезпечити своєчасне надання їй ветеринарної допомоги.
У разі виникнення підозри на наявність у тварини захворювання особа, яка її утримує, зобов'язана негайно ізолювати таку тварину і звернутися до ветеринарного лікаря.
7.2. Ветеринарне обслуговування повинно включати послуги з евтаназії тварин для припинення страждань тварини, якщо вони не можуть бути припинені в інший спосіб.
7.3. Юридичні та фізичні особи, діяльність яких пов’язана з утриманням та обігом тварин, зобов’язані негайно інформувати державного ветеринарного інспектора, офіційного ветеринарного лікаря або посадових осіб державних органів ветеринарної медицини про раптову загибель тварин, підозру на захворювання або виявлення хвороби, що підлягає повідомленню, або поведінку тварин, яка їм невластива.
7.4. Не дозволяється викидати трупи тварин в контейнери для збору сміття.
 
8. Контроль за дотриманням вимог Правил
8.1. До повноважень ради на відповідній території і в межах компетенції належать:
1) вжиття заходів та забезпечення дотримання заборони провадження діяльності пересувних звіринців, пересувних зоопарків, пересувних виставок диких тварин та іншої забороненої Законом України «Про захист тварин від жорстокого поводження» діяльності в межах решетилівської міської територіальної громади.;
2) організація та здійснення заходів щодо захисту тварин від жорстокого поводження. 
8.2. Громадський контроль у сфері захисту тварин від жорстокого поводження здійснюється громадськими інспекторами з охорони довкілля, відповідно до статті 33 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».
8.3. Контроль у сфері захисту тварин від жорстокого поводження може здійснюватися громадськими організаціями, статутною метою яких є захист тварин від жорстокого поводження.
Громадські організації у сфері захисту тварин від жорстокого поводження:
-беруть участь у проведенні державними органами управління у сфері захисту тварин від жорстокого поводження перевірок виконання підприємствами, установами та організаціями планів і заходів, пов'язаних із захистом тварин від жорстокого поводження;
-ставлять перед відповідними органами державної влади питання про конфіскацію тварин та відповідальність осіб, які їх утримують, відповідно до чинного законодавства, у разі виявлення фактів жорстокого поводження з тваринами;
-подають до суду позови про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про захист тварин від жорстокого поводження, в тому числі здоров'ю громадян і майну громадських організацій.
Громадські організації, статутною метою яких є захист тварин від жорстокого поводження, мають право одержувати від органів державної влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для реалізації ними своїх статутних цілей і завдань.
Діяльність громадських організацій у сфері захисту тварин від жорстокого поводження здійснюється відповідно до законодавства України на основі їх статутів.
 
9. Відповідальність за порушення Правил
9.1. За порушення вимог даних Правил та положень Законів винні особи несуть кримінальну, адміністративну та цивільно-правову відповідальність згідно із законом.


Аналіз
регуляторного впливу до проекту регуляторного акта - рішення Решетилівської міської ради «Про затвердження Правил утримання домашніх, свійських тварин та птиці
на території  Решетилівської міської територіальної громади»
 
Назва регуляторного акту: проект рішення Решетилівської міської ради «Про затвердження Правил утримання домашніх, свійських тварин та птиці на території  Решетилівської міської територіальної громади».
Регуляторний орган: Решетилівська міська рада.
Розробник документа: Відділ земельних ресурсів та охорони навколишнього середовища виконавчого комітету Решетилівської міської ради.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 (зі змінами).
 
І.  ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ
 
На сьогодні в Решетилівській міській територіальній громаді існують проблеми, пов’язані з неналежним утриманням домашніх тварин. Має місце безконтрольне знаходження домашніх собак, котів, малої рогатої худоби на самовигулі без супроводу власника, проявлення тваринами агресивної поведінки. Так на протязі 2024 року надійшло 40 скарг на напади тварин.
У ході розгляду яких було встановлено, що 30 скарг були на тварин які не є безпритульними і мають власників та перебувають на самовигулі. Власників тварин було попереджено про необхідність належного утримання тварин.
Деякі мешканці громади, при народженні у їх домашніх тварин потомства, викидають його на вулицю, поповнюючи ряди безпритульних тварин, тим самим погіршуючи епідеміологічну ситуацію в громаді, що в свою чергу сприяє виникненню епізоотій, створює загрози до мешканців громади. Все це призводить до поступового росту кількості безпритульних тварин, збільшення кількості нападів собак на людей, та інших тварин, погіршення санітарного стану території громади. Через відсутність реєстрації тварин, неможливо встановити власника тварини, що загубилася.
Не поодинокими є випадки жорстокого поводження власників з домашніми тваринами.
Таким чином основними проблемами, які необхідно вирішити шляхом прийняття даного регуляторного акту є:
  • збільшення  популяції безпритульних тварин шляхом викинутих, або загублених домашніх тварин;
  • неналежне утримання домашніх тварин, що погіршує санітарно-епідеміологічний стан в громаді (самовигул домашніх тварин, забруднення дитячих майданчиків, клумб, газонів, тротуарів екскрементами тварин, несвоєчасне їх щеплення);
  • утримання домашніх тварин в умовах, що не відповідають вимогам норм Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».
Відповідно до пункту 2 статті 9 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» правила утримання домашніх тварин встановлюються органами місцевого самоврядування.
Але на місцевому рівні відсутній нормативний документ, який визначає Правила утримання домашніх, свійських тварин та птиці на території населених пунктів Решетилівської міської територіальної громади.
Цей регуляторний акт направлено на забезпечення дотримання вимог законодавства України та врегулювання правових відносин між органами місцевого самоврядування, мешканцями, суб’єктами господарювання, комунальними підприємствами та іншими суб’єктами, що утримують тварин.
Запровадження запропонованого регуляторного акта надасть можливість створити умови для належної життєдіяльності мешканців громади, забезпечить поліпшення санітарного та епізоотичного стану, змінить громадську думку на користь цивілізованого, гуманного та етичного ставлення до тварин, що вплине на виховання зростаючого покоління й мешканців громади та підвищення моральної відповідальності в суспільстві, сприятиме врегулюванню питань нападів безпритульних тварин (собак), посиленню контролю за дотриманням вимог нормативно-правових актів щодо утримання домашніх, свійських тварин та птиці на території населених пунктів Решетилівської міської територіальної громади.
До збільшення кількості безпритульних тварин могла привести низька відповідальність мешканців, суб’єктів господарювання та власників домашніх тварин.
Дія регуляторного акта буде розповсюджуватися на власників тварин - мешканців громади та суб’єктів господарювання.
Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема та яку передбачається розв’язати шляхом прийняття регуляторного акта.
Таблиця 1
Групи (підгрупи) Так Ні
Мешканці Решетилівської міської територіальної громади
  • підвищення безпеки життя та здоров’я мешканців шляхом зменшення кількості нападів безпритульних тварин на вулицях громади;
  • забезпечення питання поводження з домашніми тваринами та їх утримання в громаді власниками домашніх тварин. (стаття 154 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП);
  • виховання гуманного ставлення до тварин;
  • покращення санітарно-епізоотичного стану міста;
  • урегулювання, вирішення проблемних питань і конфліктних ситуацій, пов’язаних з утриманням домашніх тварин, шляхом зменшення нападів домашніх тварин;
 
Держава.
Органи місцевого самоврядування
  • Приведення у відповідність нормативно-правової бази на місцевому рівні з питань утримання домашніх тварин до вимог чинного законодавства України;
  • посилення контролю та відповідальності власників домашніх тварин за їх утримання;
  • зменшення кількості нападів безпритульних тварин (собак);
  • підвищення рівня дотримання ветеринарно-санітарних вимог власниками домашніх тварин при їх утриманні;
 
Суб’єкти господарювання Урегулювання:
  • відносин між власниками тварин та органами, що мають повноваження у сфері поводження з тваринами;
  • нормативно-правового забезпечення питання поводження з домашніми тваринами та їх утримання у населених пунктах громади
 
 
ІІ. ЦІЛІ РЕГУЛЮВАННЯ 
Регулювання відносин у сфері поводження з домашніми тваринами на території Решетилівської міської територіальної громади.
Забезпечення санітарно-епізоотичного благополуччя в громаді, підвищення безпеки та здоров’я мешканців громади.
Посилення відповідальності власників домашніх тварин за їх здоров’я та життя.
Індикатори досягнення цілей регулювання:
  • кількісний: звернення мешканців з питань нападу тварин, складені протоколи за порушення статті 154 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
  • часовий: дія регуляторного акта без обмежень;
  • якісний: покращення санітарно-епідемічного стану громади, зменшення конфліктних ситуацій, створення безпечних умов для життєдіяльності мешканців.
 
ІІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ТА ОЦІНКА АЛЬТЕРНАТИВНИХ СПОСОБІВ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ
  1. Визначення альтернативних способів.
Вид альтернативи Опис альтернативи
Альтернатива 1 Залишити ситуацію без змін.
Такий підхід лише поглибить проблему і жодним чином не сприятиме її вирішенню.                                                                                                Призведе до :
• збільшення кількості конфліктних ситуацій у випадках агресивного поводження домашніх тварин, які знаходяться на самовигулі;
• неналежного утримання домашніх тварин господарями;
• погіршення епідеміологічної ситуації у громаді.
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого регуляторного акту.
Запропонована альтернатива дозволить у певній мірі розв’язати порушені проблемні питання.                                                                                             Перевагами даного регулювання є:
• врегулювання відносин у сфері поводження з домашніми тваринами на території Решетилівської міської територіальної громади;
• посилення відповідальності власників домашніх тварин за їх утриманням;
• посилення захисту тварин від жорстокого поводження з ними;
• зменшення звернень мешканців з питань безконтрольного знаходження домашніх тварин на самовигулі.
 
  1. Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Відсутні на лікування після отриманих травм та підвищення імунітету (на лікування сказу- ціни варіюються в залежності від закладу медицини та препарату, який використовують для лікування. Також на виконання даної альтернативи мешканці будуть витрачати власний час для відвідування як лікувальних закладів так і закладів ветеринарної медицини.
Альтернатива 2 • Зменшення кількості нападів агресивних тварин на людей і тварин;
• зменшення випадків жорстокого поводження з тваринами, підвищення відповідальності власників тварин;
• покращення санітарно-епідеміологічного, епізоотичного та екологічного стану території громади;                            •можливість уникнути небезпечного для здоров’я людини щеплення від сказу, у разі укусу твариною.
Відсутні
  1. Оцінка впливу на сферу інтересів держави/органу місцевого самоврядування
Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Відсутні Витрати з бюджету Решетилівської міської територіальної громади на:
- відлов, транспортування, вакцинування, біркування, санітарне чищення громадських місць від продуктів життєдіяльності тварин - 80 тис.грн (було витрачено Решетилівською міською радою з бюджету у 2024 році);
Альтернатива 2   -підвищення відповідальності власників домашніх тварин за їх утримання;                                                 -формування у населення громади гуманного ставлення до тварин;
-здійснення нормативного врегулювання питань утримання і поводження з тваринами;                                            -забезпечення санітарно-епізоотичного благополуччя на території громади;                                -підвищення безпеки життя та здоров’я її мешканців.
Витрати з бюджету Решетилівської міської територіальної громади на:
- відлов, транспортування, вакцинування, біркування, санітарне чищення громадських місць від продуктів життєдіяльності тварин - 60 тис.грн.
  1. Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
 
Показник Великі Середні Малі Мікро Разом
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць 0 0 2 0 2
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків 0 0 100 0 100
 
 
 
 
 
 
 
Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Відсутні Відсутні
Альтернатива 2 Покращення санітарного, екологічного та епізоотичного стану території підприємств, а також можливість уникнути небезпечного для здоров’я щеплення від сказу в разі укусу твариною.
Створення прозорих правил взаємодії між бізнесом та владою у питаннях утримання домашніх тварин та поводження з ними.
Додаткові витрати на створення комфортних умов для утримання тварин, виконання норм, визначених правилами (при потребі).
 
Далеко не всі вигоди, які виникають внаслідок дії цього регуляторного акту, можуть бути визначені кількісно. Моральні переваги - виховання гуманного ставлення суспільства до тварин, підвищення моральної відповідальності суспільства в цілому.
 
ІV. ВИБІР НАЙБІЛЬШ ОПТИМАЛЬНОГО АЛЬТЕРНАТИВНОГО СПОСОБУ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) Бал
результативності
(за
чотирибальною системою оцінки)
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
Альтернатива 1 0 цілі прийняття регуляторного акта, не можуть бути досягнуті (проблема не зменшиться, а буде продовжувати існувати).
Альтернатива 2 4 цілі прийняття регуляторного акту будуть досягнуті практично повністю. Проблема значно зменшиться, оскільки щеплення та стерилізація тварин, вигул тварин у встановлених місцях, відповідальне володіння тваринами буде обов’язковим.                                        А витрати на виконання даної альтернативи – мінімальні.
 
 
 
 
 
Рейтинг
результативності
Вигоди (підсумок) Витрати
(підсумок)
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
Альтернатив 1 відсутні 80,00
тис.грн.
Проблема продовжує існувати.
Альтернатив 2 Покращення санітарного, екологічного та епізоотичного стану території громади в цілому. Можливість уникнути небезпечного для здоров’я щеплення від сказу в разі укусу твариною. Створення прозорих правил взаємодії між бізнесом та владою у питаннях утримання домашніх тварин та поводження з ними. Формування гуманного ставлення до тварин 60,00
тис.грн.
Покращення санітарно-епідеміологічного стану громади, Зменшення небезпек для мешканців громади, пов'язаних із нападами домашніх тварин, які знаходяться на самовигулі.
Укріплення моральності в суспільстві.
 
 
Рейтинг Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
Альтернатива 1 Перший альтернативний спосіб не зможе забезпечити досягнення поставлених цілей, тому що не врегульовано більшість питань, пов'язаних з належним утриманням домашніх тварин. Х
Альтернатива 2 Другий альтернативний спосіб є більш придатним для вирішення проблеми, тому що при прийняті запропонованого проєкту регуляторного акту буде вирішено проблему неналежного утримання тварин власниками, санітарно-епідеміологічні показники будуть відповідати нормам. У разі внесення змін до чинного законодавства, Правила утримання домашніх тварин можуть потребувати перегляду та внесення змін до них.
  1. МЕХАНІЗМИ ТА ЗАХОДИ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧАТЬ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ
Регуляторний акт побудований відповідно до принципів регуляторної політики та містить норми, що сприяють врегулюванню відносин у питаннях утримання домашніх тварин та поводження з ними. Проблема виникає через недостатню відповідальність власників домашніх тварин у зв’язку із відсутністю чіткої нормативно-правової бази на місцевому рівні, яка б регулювала відносини у цій сфері. Кожен власник домашньої тварини повинен усвідомлювати свою відповідальність перед оточуючими через те, що тварина без супроводу може стати причиною тілесних ушкоджень оточуючих. Крім того, небажання власників тварин регулювати приплід методом стерилізації тварин, призводить до збільшення популяції безпритульних тварин.
Механізмом вирішення існуючої проблеми є затвердження правил утримання домашніх тварин у громаді.
Розв’язання визначеної проблеми здійснюватиметься за допомогою наступних заходів:
  1. Заходи інформаційного характеру: доведення до відома населення, суб’єктів господарювання вимог регуляторного акту;
  2. Організаційно-розпорядчі заходи: визначення умов утримання домашніх тварин, їх вигулу, методів вилову, стерилізації, вакцинації та тимчасової ізоляції виловлених тварин;
  3. Заходи контролю: контроль здійснюватиметься за дотриманням вимог регуляторного акту в межах наданих повноважень.
Прийняття регуляторного акту забезпечить виконання норм зазначеного рішення всіма учасниками правовідносин у сфері утримання та поводження з домашніми тваринами.
Прогнозована ситуація після набрання чинності регуляторним актом:
  • виконання його положень суб’єктами господарювання, на яких поширюється дія регуляторного акту;
  • покращення санітарно-епідеміологічного стану громади;
  • значне зменшення кількості безпритульних тварин;
  • зменшення кількості звернень громадян з приводу нападів тварин.
 
  1. ОЦІНКА ВИКОНАННЯ ВИМОГ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА ЗАЛЕЖНО ВІД РЕСУРСІВ, ЯКИМИ РОЗПОРЯДЖАЮТЬСЯ ОРГАНИ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ ЧИ ОРГАНИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ФІЗИЧНІ ТА ЮРИДИЧНІ ОСОБИ, ЯКІ ПОВИННІ ПРОВАДЖУВАТИ АБО ВИКОНУВАТИ ЦІ ВИМОГИ
Зазначене регулювання стосується виключно суб'єктів малого підприємництва, а тому здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва наведено в додатку 1 (М-Тест).
 
  1. ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАПРОПОНОВАНОГО СТРОКУ ДІЇ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
Строк дії регуляторного акту - безстроково, від запроваджується до прийняття нового акту або зміни чинного законодавства на державному рівні.
 
  1. ВИЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ДІЇ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
З метою відстеження результативності дії цього регуляторного акту визначено наступні показники:
 
Показник 2025 2026 2027 2028 2029
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія акта 2 2 2 2 2
Кількість нападів домашніх тварин 16 15 10 10 6
Кількість звернень мешканців з питань нападу тварин 28 26 20 19 15
Кількість складених протоколів за порушення статті 154 Кодексу України про адміністративні правопорушення 1 1 0 0 0
Кількість виданих ветеринарно-санітарних паспортів тварин 5 9 15 25 30
Кількість щеплених тварин  3572 3588 3700 4200 5600
Витрати з бюджету на вилов, транспортування, стерилізацію та післяопераційну перетримку безпритульних тварин, тис.грн. 80 000 75 000 70 000  60 000  60 000
 
  1. ВИЗНАЧЕННЯ ЗАХОДІВ, ЗА ДОПОМОГОЮ ЯКИХ ЗДІЙСНЮВАТИМЕТЬСЯ ВІДСТЕЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ДІЇ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
Використовуватимуться статистичні дані (інформація відповідних органів влади, медичних установ) та дані соціологічного опитування мешканців громади щодо безпеки, пов'язаної з неналежним утриманням домашніх тварин.
Строки виконання відстеження:
- повторне відстеження регуляторного акту буде проведене через рік після впровадження регуляторного акту, періодичні відстеження будуть проводитися кожні три роки після повторного відстеження.
 
 
Начальник відділу земельних ресурсів
та охорони навколишнього середовища                       Світлана ДОБЖИНСЬКА
 
 
 
 
Додаток №1
до аналізу регуляторного впливу
до проекту рішення міської ради
«Про затвердження Правил утримання
домашніх, свійських тварин та птиці на території Решетилівської міської територіальної громади»
 
 
ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)
  1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 11.08.2025 р. по 18.08.2025 р.
Вид консультації (публічні консультації прямі/ «круглі столи», наради, робочі зустрічі тощо/, соціальні мережі тощо), запити/ до підприємців, експертів, науковців тощо Кількість учасників консульта­цій, осіб Основні результати консультацій (опис)
Робочі зустрічі та консультації з представниками ветеринарної лікарні 1 Визначення доцільності ухвалення регуляторного акта.
Консультації проведені з депутатами Решетилівської міської ради та з громадськістю (мешканці громади) 0
  1. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва:
кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання:              2 одиниці.
Питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 відсотків.
  1. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
Порядковий
номер
Найменування оцінки У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) Періодичні (за наступний рік) Витрати за п’ять років  
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання  
1 Придбання необхідного обладнання 0 0 0  
2 Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування 0 0 0  
3 Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали) 0 0 0  
4 Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) 0 0 0  
5 Інші процедури (уточнити) 0 0 0  
6 Разом, грн. 0 0 0  
7 Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць 2  
8 Сумарно, гривень 0 0 0  
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування  
9 Процедури отримання первинної інформації
про вимоги регулювання
Формула:
- витрати часу на отримання інформації про регулювання (0,5год.), отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата. Для розрахунку використовується розмір мінімальної заробітної плати станом на 01.04.2024 року - 8100,0грн. У погодинному розмірі становить 48,00 грн.
24,00 грн.                    ( з розрахунку 48,00 грн × 0,5 год) 0 24,00 грн.                         ( з розрахунку 48,00 грн × 0,5 год)  
10 Процедури організації виконання вимог регулювання 0 0 0  
11 Процедури офіційного звітування 0 0 0  
12 Процедури щодо забезпечення процесу перевірок 0 0 0  
13 Інші процедури
- внесення інформації в електронну базу даних тварин
0 0 0  
14 Разом, гривень
Формула:(сумарядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13)
24,00 0 24,00  
15 Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць 2  
16 Сумарно, гривень 24,00 0 24,00  
               
Для розрахунку використано розмір мінімальної заробітної плати станом 01.08.2025 року – 8 тис. грн, у погодинному визначенні розмір становить – 48,00 грн, відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»
4     Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого та мікро підприємництва
Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання здійснюється окремо для кожного відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання
 
Державний орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання Решетилівська міська рада (назва державного органу)
Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання малого підприємництва - за потреби окремо для суб’єктів малого та мікропідприємництв) Планові витрати часу на процедуру Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата) * Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта Оцінка кількості суб’єктів , що підпадають під дію процедури регулювання Витрати на адміністрування регулювання* (за рік), гривень
1. Облік СПД, що перебуває у сфері
регулювання
0 0 0 2 0
2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері
регулювання, у тому числі:
0 0 0 0 0
Камеральні 0 0 0 0 0
Виїзні 0 0 0 0 0
3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акту про порушення вимог
регулювання
0 0 0 2 0
4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог
регулювання
0 0 0 0 0
5. Оскарження одного окремого рішення
суб’єктами
господарювання
0 0 0 0 0
6. Підготовка звітності за результатами регулювання 0 0 0 2 0
7. Інші
адміністративні процедури (інформування населення через ЗМИ, мережу інтернет тощо)
0 0 0 2 0
Разом за рік Х Х Х Х 0
Сумарно за п’ять років Х Х Х Х 0
 Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий
номер
Показник Перший рік регулювання (стартовий), грн. За п’ять років, грн.
1. Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання 0 0
2. Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування 24,00 24,00
3. Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання 0 0
4. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання 0 0
5. Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання 24,00 24,00
 Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого та мікропідприємництва у процесі застосування регуляторного акту не передбачається.
 
 
Начальник відділу земельних ресурсів
та охорони навколишнього середовища                Світлана ДОБЖИНСЬКА