РЕШЕТИЛІВСЬКА МІСЬКА РАДА
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
(сорок перша позачергова сесія восьмого скликання)
РІШЕННЯ
24 листопада 2023 року м. Решетилівка № _____- 41-VIII
Про затвердження Комплексної програми захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання Решетилівської міської територіальної громади на 2024-2026 роки
Керуючись законами України ,,Про охорону дитинства”, ,,Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування”, ,,Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей”, Порядком провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року №866, Порядком провадження діяльності з усиновлення та здійснення нагляду за дотриманням прав усиновлених дітей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2008 року № 905, Порядком забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2020 року № 585, Порядком надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2017 року № 268, та з метою створення умов для реалізації права кожної дитини на виховання в сім'ї, зростання в безпечному сімейному оточенні, Решетилівська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Комплексну програму захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання Решетилівської міської територіальної громади на 2024-2026 роки (додається).
2. Координацію за виконанням даного рішення покласти на службу у справах дітей виконавчого комітету міської ради (Гмиря Юлія). а контроль за його виконанням на постійну комісію з питань освіти, культури, спорту, соціального захисту та охорони здоров’я (Бережний Віктор).
Міський голова Оксана ДЯДЮНОВА
рішенням Решетилівської міської ради
восьмого скликання
24.11. 2023 рік №______- 41-VIIІ
(41 позачергова сесія)
ЗАХИСТУ ПРАВ ДІТЕЙ ТА РОЗВИТКУ
СІМЕЙНИХ ФОРМ ВИХОВАННЯ РЕШЕТИЛІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ
НА 2024 - 2026 РОКИ
2023 рік
ЗМІСТ
1.Паспорт програми
2.Визначення проблеми на розв’язання якої спрямована програма
3. Мета програми
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування, строки та етапи виконання програми
5. Строки та етапи виконання програми
6. Перелік завдань, заходів програми та результативні показники
7. Координація та контроль за ходом реалізації програми
8.Ресурсне забезпечення програми
9.Заходи щодо реалізації програми
1. Паспорт
на 2024-2026 роки
1. | Ініціатор розроблення програми | Виконавчий комітет Решетилівської міської ради |
2. | Дата, номер і назва розпорядчого документа | |
3. | Розробник програми | Служба у справах дітей виконавчого комітету міської ради |
4. | Відповідальний виконавець | Виконавчий комітет міської ради |
5. | Учасники програми | Служба у справах дітей виконавчого комітету міської ради, Центр надання соціальних послуг Решетилівської міської ради, відділ освіти міської ради, КНП ,,Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради”, КНП ,,Центр ПМСД Решетилівської міської ради Полтавської області” |
6. | Термін реалізації програми | 2024- 2026 роки |
7. | Перелік бюджетів, що беруть участь у виконанні програми | Місцевий бюджет |
8. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, тис. грн.: |
520,00 |
II. Визначення проблеми на розв’язання якої спрямована Програма
Комплексна програма захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання Решетилівської міської територіальної громади на 2024-2026 роки (далі - Програма) розроблена з метою захисту прав дітей, які залишилися без батьківського піклування, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, а також дітей, які перебувають в складних життєвих обставинах, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів та інших категорій дитячого населення громади.
У сучасній українській державі існують проблеми дитячої бездоглядності, соціального сирітства, зростання рівня правопорушень серед неповнолітніх. При цьому існує безпосередній зв’язок між негативними стосунками у батьківській сім’ї, негараздами сімейного виховання та протиправною діяльністю підлітків. Всі негативні прояви щодо дітей зросли в декілька раз з початком воєнної агресії Росії.
Причини, через які діти залишаються без батьківської опіки та виховання, досить різноманітні, але наслідок один - дитина позбавляється конституційного права на сімейне оточення та виховання, права на дитинство.
У більшості випадків, причиною сирітства є соціальні негаразди у біологічних родинах дітей. Діти потрапляють у поле зору соціальних служб як такі, батьки яких неналежно виконують свої обов’язки по їх догляду та вихованню і, як наслідок, не створюють належних умов для повноцінного фізичного, емоційного і соціального розвитку своїх дітей. В результаті проведеної роботи з батьками для деяких дітей вдається зберегти родину, але значна частина дітей стають соціальними сиротами. Тому найбільш ефективними заходами попередження дитячої бездоглядності, безпритульності, профілактики негативних проявів в дитячому середовищі є проведення профілактичних рейдів, інспектування сімей і проведення профілактичної роботи з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах та проживають у функціонально-неспроможних (кризових) сім’ях, проведення індивідуально-профілактичних бесід з батьками та вжиття відповідних заходів щодо надання різних видів допомоги сім’ям та безпосередньо дітям.
Деформація функцій сім’ї вказує на кризу інституту сім’ї та виявляється у відчуженні батьків і дітей. Діти, які перебувають в складних життєвих обставинах - це насамперед жертви сімейного устрою. Кожна соціально-неадаптована сім’я збільшує кількість дітей з девіантною поведінкою. В умовах сім’ї, що перебуває в складних життєвих обставинах, дитина набуває негативного життєвого досвіду, практики асоціальної й аморальної поведінки, недоброзичливого ставлення до людей.
Серед найуразливіших категорій дітей, які в силу життєвих обставин залишилися без батьківської опіки - діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування. Конституційно держава всю турботу про таких дітей взяла на себе. Вітчизняне законодавство гарантує цілу низку пільг та допомогу цим категоріям дітей. Однак кількість соціальних сиріт продовжує зростати. Головною причиною цього явища є безвідповідальне батьківство, асоціальна поведінка батьків, безробіття, економічна нестабільність, бідність, воєнні дії на території нашої країни, що тягне до збільшення кількості дітей, які залишилися без батьківського піклування, відповідно збільшується кількість дітей, які вилучаються з неблагополучного сімейного середовища та потрапляють у заклади соціального захисту. Державні заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, продовжують займати важливе місце в системі утримання та виховання таких дітей. Водночас політика держави спрямована на розвиток сімейних форм виховання та утримання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Питання влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, зокрема шляхом усиновлення та направленням на виховання в прийомні сім’ї та дитячі будинки сімейного типу регулюються Сімейним кодексом України.
Захист прав дітей є головним обов’язком держави, основними напрямами правової політики, які передбачають подальше реформування системи нормативно-правового забезпечення захисту цієї категорії суспільства та значне підвищення рівня правової освіти і правового виховання дітей і молоді, що стане запорукою позитивних зрушень у цій сфері в найближчому майбутньому.
Питання розвитку сімейних форм виховання, подолання дитячої безпритульності і бездоглядності, повинно стати пріоритетними завданнями територіальної громади.
III. МЕТА ПРОГРАМИ
Головна мета програми - розбудова ефективної системи забезпечення прав дитини на рівні територіальної громади, створення дружнього до дітей середовища в громаді, підтримка сім’ї, створення належних умов для виховання дітей в сім’ях та сімейних формах влаштування, всебічного та гармонійного розвитку та виховання дітей та надання їм матеріальної, соціальної та правової допомоги.
Пріоритетними напрямками реалізації заходів Програми визначено:
- підвищення рівня соціального захисту сімей, в тому числі з дітьми, та дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки;
- створення належних умов для реалізації права кожної дитини на виховання в сім’ї або в оточенні максимально наближеному до сімейного;
- розвиток відповідальності громади у забезпеченні благополуччя дітей та їх сімей, формування відповідального батьківства та впровадження концепції громади, дружньої до дитини;
- забезпечення якості і доступності надання соціальних послуг дітям та сім’ям, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки.
IV. ОБГРУНТУВАННЯ ШЛЯХІВ І ЗАСОБІВ РОЗВ’ЯЗАННЯ
ПРОБЛЕМИ, ОБСЯГІВ ТА ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ
Розв’язання проблем у сфері соціальної підтримки, забезпечення прав та законних інтересів різних категорій дітей повинне здійснюватися шляхом комплексного застосування правових, соціально-економічних, соціально-педагогічних та психологічних засобів впливу, а саме шляхом:
- забезпечення виконання вимог законодавства в частині відповідальності батьків за утримання, виховання та розвиток дітей, їх життя та здоров’я;
- формування у населення активної громадської позиції, направленої на захист прав та інтересів дітей;
- своєчасного виявлення бездоглядних та безпритульних дітей;
- подальшого розвитку та підтримки сімейних форм виховання;
- розвитку системи патронатного виховання;
- впровадження підтримуючих послуг для вразливих категорій дітей та сімей з дітьми;
- здійснення переміщення дітей із закладу в заклад лише у тому разі, коли не має можливостей для поліпшення їх стану в інший спосіб;
- активізації діяльності органів місцевого самоврядування, громадськості щодо підтримки сімей з дітьми, захисту прав дітей;
- поширення соціальної реклами та висвітлення в засобах масової інформації питань соціально-правового захисту дітей.
Фінансове забезпечення Програми здійснюється в межах асигнувань, передбачених в бюджеті Решетилівської міської територіальної громади, а також за потреби з інших джерел, не заборонених законодавством.
V. СТРОКИ ТА ЕТАПИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Заходи Програми будуть реалізовуватися впродовж 2024-2026 років.
VI. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ ПРОГРАМИ ТА РЕЗУЛЬТАТИВНІ ПОКАЗНИКИ
Виконання Програми сприятиме формуванню цілісної, дієвої системи державної підтримки дітей у громаді, в тому числі дасть змогу забезпечити:
- мінімізацію асоціальних проявів у життєдіяльності сім’ї, передусім жорстокості й насильства;
- зменшення кількості дітей, вилучених із сімейного середовища;
- посилення превентивної роботи та підтримки сімей з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах;
- поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
- збільшення рівня влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у будинки сімейного типу та прийомні сім’ї;
- забезпечення дотримання державних гарантій та конституційних прав дітей на сімейне виховання. Збільшення кількості дітей, влаштованих у сім'ї громадян за місцем походження дитини;
- поліпшення становища дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
- попередження та профілактику негативних явищ у підлітковому середовищі, зниження рівня криміналізації серед дітей;
- зменшення рівня безпритульності та бездоглядності серед дітей, які залишилися без піклування батьків, перебувають у складних життєвих обставинах.
- проведення різноманітних освітньо-виховних, інформаційних та розважальних заходів для дітей та молоді.
VII. Ресурсне забезпечення програми
Обсяги коштів, що пропонується залучити на виконання програми | Роки виконання | *Усього витрат на виконання програми, тис. грн. | ||
2024 | 2025 | 2026 | ||
Обсяг ресурсів, усього, тис. грн., у тому числі: | 160,00 | 170,00 | 190,00 | 520,00 |
Міський бюджет, тис. грн. | 160,00 | 170,00 | 190,00 | 520,00 |
VIII. Заходи щодо реалізації програми